Skip to main content

Det å rekruttere noen er en krevende prosess, som består av flere steg. Flere av disse er kanskje ikke så synlige for kunden, men de er likevel svært viktige. Her skal vi gi dere en inngående forklaring på hvordan vår rekrutteringsprosess foregår.

 

Enkelt forklart har vi delt rekrutteringsprosessen inn i åtte steg:

  • Oppstart
  • Search
  • Screening
  • Intervjuer
  • Tester
  • Referanser
  • Signering
  • Oppfølging

Bak hvert av disse punktene ligger det mye arbeid, og en viktig del av prosessen er å synliggjøre for kunden hva vi bruker tiden på, og hva de ulike punktene innebærer. Derfor skal vi gå nærmere inn på dette i denne artikkelen.

 

Oppstart

Selv om alle disse punktene er viktige, og rekrutteringsprosessen ikke hadde fungert om vi hadde tatt vekk ett av stegene, så vil vi fremheve oppstarten som det mest essensielle. For å sikre en god prosess er det viktig at vi fra starten av har fått en god forståelse av selskapet, hva rollen krever og hva kunden forventer av en ny ansatt.

Det er viktig for oss å bruke tid sammen med kunden i oppstarten. Vi har blant annet et oppstartsmøte der vi bruker tid på kunden og kundens behov. Vi prøver også å få til et intervju med vedkommende som slutter i stillingen det skal rekrutteres til, men kun der dette er hensiktsmessig. Hva er spennende i rollen? Hva er utfordrende? Hvem må de forholde seg til?

I denne delen av prosessen er det viktig for oss at kunden er ærlig, og ikke kun fremhever det positive, men også utfordringer selskapet, avdelingen og den ansatte vil stå ovenfor i tiden som kommer.

Vi ønsker å få frem alle sider, slik at vi tidlig i prosessen kan være ærlige med kandidatene om hva stillingen går ut på.

Videre blir vi enige om en stillingsbeskrivelse, lager avtaler og skriver kontrakt. Dette bidrar til å bevisstgjøre og forplikte kunden.

 

Search

Når vi går inn i search-fasen, lager vi en stillingsannonse (i de tilfellene der vi har mulighet til det). I tillegg er search-delen veldig viktig. Det er ofte ikke så veldig mange aktive søkere på stillinger som lyses ut i dag, og i de tilfellene det er det, så er det ikke gitt at profilene er riktige.

Derfor benytter vi oss av vårt eget nettverk og kandidatbase, som inneholder mange tusen profiler.

Konsulentene i Fabi har jobbet i bransjen i mange år, og har dermed utviklet store nettverk. Den rette kandidaten er ikke nødvendigvis den som sitter på Finn.no og ser etter nye jobber hver eneste dag. Mest sannsynlig er den rette personen allerede ute i fast jobb. Da er det viktig at vi som rekrutterere også har tilgang til det passive markedet.

I noen tilfeller er det stillinger som er veldig spesialiserte, og som for eksempel krever at kandidaten kommer fra visse selskaper eller bransjer. Da har vi som rekrutteringsselskap muligheten til å ta direkte kontakt med personer som jobber i disse selskapene. På grunn av konkurransehensyn har kanskje ikke kunden selv anledning til å gjøre dette.

 

Screening

Deretter starter jobben med å sile ut kandidatene. Både de vi har tatt direkte kontakt med, og de som har søkt selv. De som er mest aktuelle kaller vi inn til et førstegangsintervju hos oss.

Her går vi gjennom CV, avdekker hull, hva som ligger bak valgene de har tatt, hva som er viktig for kandidaten, osv. Her sjekker vi ut, og verifiserer den faglige kompetansen til søkerne, ut over det som står i søknaden. Det er forskjell på å kunne skryte på et papir av hva du er flink til, og å faktisk være god til det.

 

Intervjuer

Etter disse første rundene har vi forhåpentligvis flere gode kandidater vi kan presentere for kunden. Det er ikke om å gjøre for oss å presentere så mange som mulig, men de som presenteres, skal kunne gjøre jobben.

Vi er strenge på hvem vi presenterer til kunden, og på at kvaliteten skal være høy.

Derfor ender det ofte med at vi kun går videre med tre til fem kandidater som kunden treffer. Deretter koordinerer og arrangerer vi intervjuene som foregår hos kunden, hvor vi også er med som fasilitatorer. På den måten kan vi fungere som en sparringspartner for kunde og kandidat i etterkant.

 

Tester

Etter dette første intervjuet hos kunde, tester vi de kandidatene som er videre til andregangs-/finaleintervju. Her benytter vi oss av tester fra Cut-e, som er DNV GL sertifiserte verktøy. Hvilke tester vi velger avhenger av stillingen det gjelder, men de består som oftest av en personlighetstest, motivasjonstest og ulike evnetester.

Dette er tester som kandidatene utfører hjemme, og i etterkant kommer de inn til oss for en samtale om resultatene av testene. Det er interessant for oss å høre fra kandidaten selv hva som ligger bak svarene og scoren, spesielt når det kommer til motivasjon og personlighet.

Resultatet av testene presenterer vi for kunden, som gjerne tar med seg dette til 2. gangs intervjuet. Vi anbefaler også kunden å gi kandidatene en case som de forbereder til 2. gangs intervjuet, dette tilrettelegger vi.

 

Referanser

En viktig del av prosessen er å sjekke referanser. Hvor mange referanser vi kontakter avhenger av stillingen det er snakk om, og hvor mye erfaring kandidaten har fra før, men vi ønsker å sjekke minimum to. Her gir vi også en oppsummering til kunden i etterkant.

 

Signering

Etter disse stegene er det gjerne én kandidat som skiller seg ut, og som vi ønsker å gi et tilbud. Til faste stillinger er det kunden selv som gir dette tilbudet, men vi bistår i forhandlingsprosessen.

Videre kontakter vi de andre kandidatene som har vært med i intervjurundene og gir de avslag, evt. med forklaringer på hva de kulle gjort bedre i prosessen, og sender avslag til søkere vi ikke har tatt med videre til intervjurunder.

 

Oppfølging

Når kontrakten er signert er det som oftest tre måneder til kandidaten starter. Da følger vi opp både kunde og kandidat i denne perioden, for å forsikre oss om at begge parter er klare.

I tillegg har vi en garantiperiode på seks måneder ved faste ansettelser.

Det vil si at hvis kandidaten viser seg å ikke være det rette valget, med mindre det er skjedd noe spesielt hos kunde i den perioden, så gjennomfører vi en ny rekrutteringsrunde, uten ekstra kostnad. Nettopp derfor er det viktig for oss å ha tett oppfølging de første månedene.

Tags:

Anne Qvenild
Anne Qvenild
Aug 26, 2019 12:00:00 AM

Skal vi snakke om det?

 

Vi tar gjerne en uformell prat om ditt behov, så du kan få en forståelse av hvordan Fabi kan hjelpe deg.