Fabi Artikler

Fordeler ved outsourcing av rekrutteringstjenester

Skrevet av Anne Qvenild | Aug 25, 2019 10:00:00 PM

Det å ansette en ny person i foretaket ditt tar svært mye tid, og krever ofte mer av deg enn du har sett for deg på forhånd. Hvis du outsourcer denne rekrutteringsprosessen, frigjør du mer tid som du kan bruke på kjernevirksomheten din.

Nylig publiserte Dagens Næringsliv en artikkel som viser at «Fire av ti selskaper gjorde feilansettelser i fjor». Dette er meget høye tall, og viser at dette med feilansettelser er et stort problem i norsk næringsliv. I de fleste tilfellene gikk feilansettelsene ut på at kandidaten ikke hadde de rette ferdighetene, eller at de ikke passet inn i arbeidsmiljøet. Flere ledere innrømmer at de skulle ønske de hadde brukt mer tid på ansettelsesprosessen.

Det er et velkjent faktum at det å feilansette noen er meget dyrt, så selskapene burde gjøre mer for å unngå dette. Ettersom de fleste ikke har mer tid til rådighet til å bruke på ansettelsesprosessen, kan det være en god idé å heller outsource dette til noen profesjonelle aktører.

 

Tid og kompetanse

Det er mange deler av rekrutteringsprosessen som tar mye tid, ikke bare det å gjennomføre intervjuer med x antall kandidater. Du må også behandle alle søknader som kommer inn, innkalle de aktuelle kandidatene til intervju og sende ut ordentlige avslag til de som ikke kommer videre. I tillegg er det viktig at disse prosessene foregår på en så ordentlig og ryddig måte som mulig, slik at kandidatene blir etterlatt med et positivt inntrykk av selskapet ditt.

 

Det er viktig at alle søknader behandles med respekt.

Et annet punkt, der selskapene selv ofte kommer til kort når det kommer til rekruttering, er kompetanse. Som oftest så er det HR-avdelingen som utfører selve rekrutteringen, i stedet for avdelingen som faktisk er ute etter en ny ansatt. Disse kan ikke nødvendigvis så mye om kjernekompetansen det skal ansettes i, uansett om dette gjelder økonomi, IT eller annet. Da er det heller ikke lett å vite hvilke egenskaper de skal se etter, og sjansen for å ansette feil person blir større.

Da er det bedre å outsource denne prosessen til et byrå som har spesialkompetanse på området det skal ansettes innenfor. Hos Fabi har vi spesialisert oss innenfor områdene økonomi, finans og digital. Alle våre konsulenter har selv bakgrunn fra disse fagområdene, og vet dermed hva de skal se etter for å finne de rette kandidatene.

 

Tilgang på gode kandidater

Når det kommer til å finne de gode kandidater, så har rekrutteringsselskapene tilgang på mange flere ressurser enn det du som skal ansette har. Du kan publisere en annonse og vente på søknadene som kommer inn, men det kan bli vanskelig å finne kandidater på noen annen måte. I tillegg pleier kvaliteten på søknader som kommer inn på denne måten å være varierende.

Nå sier vi ikke at du ikke burde legge ut en slik annonse, for det kan absolutt komme inn mye bra på denne måten også. Det er bare viktig å vite hva du skal se etter. I tillegg har rekrutteringsselskapene tilgang på et stort nettverk med kandidater, og har dermed muligheten til å kontakte aktuelle personer direkte. I mange av bransjene vi rekrutterer til er kandidatene svært ettertraktede, og de fleste er allerede ute i fast jobb. Det vil si at dette er mennesker som ikke går aktivt inn på Finn.no for å lete etter jobbannonser. Allikevel kan det være mulig at disse ønsker å bytte beite om den rette jobben dukker opp.

 

Innleide konsulenter

Vi har nå sett på flere fordeler ved å outsource rekrutteringsprosessen når det kommer til faste ansettelser, men hva med innleide konsulenter? Vil det fortsatt lønne seg når du bare er ute etter en person som skal bistå dere i noen måneder?

Svaret på dette er at ja, det vil fortsatt lønne seg å outsource, og den største fordelen er at da slipper du mye av det administrative arbeidet. Hvis du skal ansette en person midlertidig inhouse må du ordne med ansettelseskontrakt, pensjonsordning, forsikringsordninger og liknende. Dette krever en god del av deg.

Hvis du i stedet lar et rekrutteringsbyrå ta seg av dette, vil du kun motta en faktura med antall timer som vedkommende har jobbet. Dette vil være det eneste papirarbeidet du trenger å forholde deg til, og det vil gjøre hverdagen din mye enklere. Igjen handler det om disponering av tid.

Ønsker du å bruke mye tid på administrativt arbeid, eller ønsker du å frigjøre mer tid til å bruke på kjernekompetansen din?

 

Tett oppfølging

Når vi hos Fabi rekrutterer noen, enten om det er til en fast eller midlertidig stilling, så har vi alltid tett oppfølging av både kunden og kandidaten. Kunden kan til enhver tid henvende seg til oss om det er noe som ikke fungerer, og det samme har også den ansatte muligheten til. Dette gir kunden større frihet, og mer sikkerhet. Du som kunde slipper å ta deg av de ubehagelige samtalene, og du kan få en ny kandidat om det behøves.

For de faste stillingene har vi en ansettelsesgaranti, som varer like lenge som prøvetiden for stillingen. Dette innebærer at hvis du som kunde ikke er fornøyd med kandidaten, så vil vi hos Fabi sette i gang en ny rekrutteringsprosess helt kostnadsfritt. Med andre ord vil det koste deg mye mindre enn om du feilansetter på egenhånd.

Allikevel forventer vi at kandidaten får den samme behandlingen som andre ansatte. Det er dere som står for opplæringen og nødvendig utstyr, men vi kan bistå der det er behov.